عکاسی کودک

چگونه یک عکس پرتره کودک زیبا بگیرم؟

رازهای عکاسی حرفه ای از کودکان

عکاسی از کودکان بسیار چالش برانگیز است، خصوصا وقتی که روش آن را ندانید. در این آموزش ۱۲ راز گرفتن عکس پرتره کودک را یاد خواهید گرفت.

  1. مکانی مناسب برای عکاسی انتخاب کنید
  2. از کودک در فضای باز و در نور طبیعی عکس بگیرید
  3. از نور پس زمینه یا چراغ روشن استفاده کنید
  4. از لوازم پشتیبان جذاب ( پراپ ) استفاده کنید و “چیز گفتن” را فراموش کنید
  5. از ژست های طبیعی و احساسی عکاسی کنید
  6. صبور باشید
  7. همیشه آماده باشید
  8. هم سطح کودک شوید
  9. از امکان گریدلاین ( Gridline ) یا خطوط مشترک در موبایل استفاده کنید
  10. از زوم دوربین موبایل هرگز استفاده نکنید
  11. لنز دوربین را کاملا تمیز کنید
  12. از فوکوس دستی دوربین استفاده کنید

۱ – مکانی مناسب برای عکاسی انتخاب کنید

درست است که کودک شما مهمترین آیتم در عکاسی است ، اما شما به یک زمینه مناسب برای عکس نیاز دارید. بهترین پشت زمینه برای عکس پرتره کودک ، یک بک گراند روشن ساده می باشد به طوری که تضاد رنگی با چهره و لباس کودک داشته باشد تا مرز بین چهره کودک و تصویر  کاملا احساس شود می توان از پس زمینه هایی  مانند دیوار ، پرده ( همانند پس زمینه عکس آتلیه کودک ) ، تکیه گاه مبل و یا حتی از یک زمینه نسبتا محو استفاده نمود تا یک عکس چهره زیبا از کودک گرفت.

۲ – از کودک در فضای باز و در نور طبیعی عکس بگیرید

نور خوب کیفیتی جادویی در عکس ایجاد می کند. بهترین نور، نور طبیعی روز است و بر عکس آتلیه کودک دیگر به چراغ های پرنور نیازی نیست، حتی نیاز به فلش هم نخواهید داشت. نور باید ملایم و کافی باشد.

** چطور مطمئن شویم که نور ملایم و برای عکاسی مناسب است؟

بهترین زمان چند ساعت قبل از غروب خورشید است وقتی که خورشید در حال پایین رفتن است ، نور کم ، ملایم و رنگها بسیار گرم و مناسب هستند. با این حال این زمان همیشه بهترین زمان عکاسی نیست چرا که در تابستان گاهی با زمان خواب کودک یکی می شود و بعید است کودکی سرحال هنگام عکاسی داشته باشید!

زمان مناسب بعدی در اوایل صبح است، قبل از اینکه خورشید خیلی بالا برود چرا که وقتی خورشید بالا باشد، سایه های نامناسبی از کودک دیده می شوند و همچنین نور زیاد علاوه بر اذیت کردن شما و کودک، باعث می شود کودک چشمش را نیمه باز نگه دارد و عکس چهره کودک غیر طبیعی جلوه کند.

در فضای باز و در نور طبیعی عکس بگیرید

اما اگر مجبورید در اواسط روز عکاسی کنید بهتر است دنبال نیمه سایه بگردید… مثلا در سایه زیر درخت. البته مطمئن شوید که سایه کاملا روی صورت کودک نیفتد. برای وسط روز این بهترین انتخاب است، حتی گاهی ابرها هم باعث  بوجود آمدن چنین شرایطی می شوند و می توانید فضایی مناسب برای عکاسی داشته باشید.

در فضای باز و در نور طبیعی عکس بگیرید

اما برای عکاسی در یک اتاق تنها چیزی که نیاز دارید یک پنجره است. فقط دقت کنید که تابش مستقیم آفتاب روی کودک نباشد. بیاد داشته باشید که هدف داشتن نوری یکنواخت و ملایم است.

۳ – از نور پس زمینه یا چراغ روشن برای گرفتن عکس پرتره کودک استفاده کنید

اکثرا فکر می کنند که بهتر است هنگام عکاسی ، خورشید پشت سر عکاس باشد. اما در مورد عکاسی پرتره از کودکان این اصلا صحیح نیست، چرا که اگر خورشید پشت سر عکاس باشد ، نور مستقیما به چهره کودک تابیده و این باعث می شود کودک اذیت شده و لجبازی کند که مطمئنا مورد نظر شما نیست، از طرفی نور زیاد بر روی چهره، همچنین باعث درخشش زیاد پوست می شود.

پس نور نسبت به سوژه کجا باید قرار بگیرد؟ نور پس زمینه شاید بهترین گزینه باشد. بدین معنی که نور از پشت به کودک بتابد ،در واقع شما باید زاویه تان را طوری تنظیم کنید که کودک یا شیئی بین شما و منبع نور قرار گیرد. نور پس زمینه یک عکس جادویی با یک درخششی عالی اطراف سوژه شما ایجاد می کند.

از نور پس زمینه یا چراغ روشن استفاده کنید

عکاسی از پایین یکی  از بهترین راه ها برای جلوگیری از تابش مستقیم آفتاب به کودک است ، خصوصا وقتی که خورشید پایین آسمان قرار گرفته است. البته گاهی عکاسی به طرف نور باعث می شود تا سوژه بصورت تاریک بیفتد اگر چنین اتفاقی افتاد مطمئن شوید که سوژه کاملا خورشید را پنهان کرده باشد و هم چنین مطمئن شوید که نقطه فوکوس دوربین را بر روی صورت کودک  تنظیم کرده اید. اگر سوژه هنوز تاریک می افتد پس موقعیت را طوری تغییر دهید تا خورشید از یک طرف کودک را روشن کند. به این روش “نور پردازی جانبی” گفته می شود و بهترین روش برای روشن کردن سوژه است زمانی که آفتاب چالش بر انگیز شده است.

به یاد داشته باشید که جهت تابش نور می تواند تفاوت های زیادی در عکاسی پرتره های شما ایجاد کند. بنابراین همیشه توجه داشته باشید که نور از کجا می آید و موقعیت عکسبرداری را طوری انتخاب کنید که از پشت یا به کنار سوژه بتابد.

۴ – از لوازم پشتیبان جذاب استفاده کنید و “چیز گفتن” را فراموش کنید

لوازم پشتیبان عکاسی یا Prop به هر چیزی گفته می شود که برای پشتیبانی بهتر و افزودن یک معنی به سوژه اصلی در عکاسی بکار رود. پراپ ها در عکاسی کودکان همان ابزار سرگرمی کودک می باشند و کودکان را در طول عکاسی سرگرم می کنند و دیگر نیازی به “چیز گفتن” یا درخواست لبخند از کودک نخواهید داشت.

** اما چه انواعی از پراپ برای عکس پرتره کودک مناسب است؟

برای کودکان انواع مختلفی از چیزها وجود دارند که می توانید از آنها در هنگام عکاسی کودک استفاده کنید. بعنوان نمونه های عالی می توان به انواع اسباب بازی ها، عروسک، بادکنک، کیک، گل و حتی فانوس اشاره کرد.

از لوازم پشتیبان جذاب استفاده کنید و "چیز گفتن" را فراموش کنید

بعنوان مثال هنگام عکاسی در کنار ساحل یک صدف برای بازی کردن به کودک بدهید. اگر کودک شما اسباب بازی مورد علاقه ای دارد ، خب می توانید از آن را بعنوان پراپ استفاده کنید.

از لوازم پشتیبان جذاب استفاده کنید و "چیز گفتن" را فراموش کنید

هنگام انتخاب یک پراپ برای عکاسی ، به رنگ و اینکه چطور در عکس نهایی بنظر خواهد رسید نیز کمی فکر کنید.

چیزهایی که با طرح کلی رنگ در عکس مخلوط می شوند عالی هستند هرچند شما می توانید از رنگهای متضاد هم برای پراپ در عکاسی استفاده کنید.

بیاد داشته باشید پراپ ها می توانند خیلی ساده باشند، اما آنها می توانند تاثیر فراوانی در عکس نهایی داشته باشند و همچنین داستانی به عکس شما بدهند.

۵ – از ژست های طبیعی و احساسی عکاسی کنید

عکاسی از ژست کودکان بسیار سخت است و معمولا منجر به ایجاد حالت های غیر طبیعی و لبخندهای زورکی می شود.

پس چطور می توان ژست و چهره طبیعی را که احساس واقعی کودک را نشان می دهد، گرفت؟

ترفند این است :

از کودک خود نخواهید لبخند بزند یا ژست بگیرد

بجای آن سعی کنید با لبخند به او راهنمایی های دلگرم کننده ای بدهید  و با صحبت کردن آرام به آنها احساس راحتی بدهید.  به آنها بگویید که می خواهید با آنها بازی کنید … از آنها سوال بپرسید… آنها را تشویق به بازی کنید.

زمانی که بچه احساس راحتی کرد، آنها طبیعی تر به اطراف حرکت می کنند و شما قادر خواهید بود تا شادی و احساسات واقعی را در حین بازی کودک پیدا کرده و ثبت کنید.

البته درعکاسی نوزاد، شما باید خودتان ژست کودک را درست کنید و هنگام عکس برداری به لوازمی برای قراردادن نوزاد در موقعیت مناسب نیاز خواهید داشت. مثلا می توانید از یک کاسه، سبد، یا حتی یک کوسن که با پتویی نرم پوشانده شده استفاده کنید.

از ژست های طبیعی و احساسی عکاسی کنید

برای بهترین نتیجه، بهتر است نوزاد خواب باشد، این به شما اجازه می دهد تا با آرامش از آنها عکس بگیرید.

یک ترفند خوب قراردادن دست های کودک در  زیر چانه اوست . وقتی کودک در موقعیت مناسبی قرار گرفت از زوایای مختلف عکسهای گوناگونی بگیرید. اینگونه می توانید تنها از یک ژست کودک عکس های مختلفی داشته باشید.

۶ – صبور باشید

هنگام عکاسی از کودکان گاهی اوقات برای مدت زیادی چیزی بدست نمی آورید. حتی گاهی اوقات که آنها متوجه می شوند که می خواهید از آنها عکس بگیرید مستقیما مقاومت می کنند و به محض آماده سازی برای عکاسی می گویند “نــــه”.

 بنابر این اگر چنین رفتاری را دیدید عجله نکنید و بچه را مجبور به عکاسی نکنید و سعی کنید وقت بیشتری را با او بگذرانید، با  او بازی و تعامل کنید تا زمانش برسد.

۷ – آماده باشید

این مشخص است ، برای هر چیزی هنگام عکاسی با بچه ها آماده باشید! انتظار هر چیز غیر منتظره ای را داشته باشید و برای عکاسی آماده باشید. در واقع عکاسی بودن در مکان مناسب، زمان مناسب و لنز مناسب است، واقعیت بزرگی در این گفته وجود دارد، پس یاد بگیرید آنچه را که ممکن است اتفاق بیفتد را پیش بینی کنید و جایی که نیاز است، باشید تا بتوانید عکس بگیرید.

۸ – خود را هم سطح آنها کنید

هنگامی که از کودکان عکس می گیرید و از منظر بزرگسالان این کار را انجام می دهید کودکان کوچکتر بنظر خواهند رسید پایین آمدن تا سطح آنها شما را با آنها در یک سطح قرار خواهد داد. مثلا در هنگام شن بازی شما هم روی شنها بشینید.

اگر دوربین عکاسی ندارید و می خواهید با موبایل عکاسی کنید توصیه های زیر برای شما مناسب است.

۹ – استفاده از گریدلاین ( Gridline ) یا خطوط مشترک در موبایل

استفاده از گریدلاین در عکاسی با موبایل به حفظ تعادل کمک می کند. این روش یکی از ساده ترین و موثر ترین راه های بهبود عکس در تلفن همراه است.

با روشن کردن این قابلیت صفحه نمایش شما به ۹ قسمت تقسیم می شود بر اساس قاعده یک سوم اگر در عکاسی عناصر مهم یک عکس در نقاط تقاطع این خطوط و یا در امتداد یکی از این خطوط قرار بگیرند عکس شما متعادل تر و دلپذیر تر بنظر خواهد رسید.

استفاده از گریدلاین ( Gridline ) یا خطوط مشترک در موبایل

چگونه گریدلاین را در گوشی فعال کنیم:

در گوشی های اندروید  :

  • وارد اپلیکیشن دوریبن شوید.
  • به setting  بروید و Grid  را فعال کنید.

در گوشی های آیفون :

  • به setting  بروید.
  • Photo and Camera را انتخاب کنید
  • Grid  را پیدا کرده و آن را فعال کنید.

۱۰ – از زوم دوربین هرگز استفاده نکنید

زوم موبایل، زوم دیجیتال است و با زوم اپتیکال دوربین های عکاسی کاملا متفاوت است. وقتی شما از زوم موبایل استفاده می کنید، جزئیات و همینطور کیفیت تصویر را از دست خواهید داد. در عوض سعی کنید هنگام عکاسی چند قدم به سوژه نزدیک تر شوید.

۱۱ – لنز دوربین را تمیز کنید

چون لنز دوربین موبایل دارای در پوش نیست لذا می تواند باعث محو شدن قسمتی از عکس شود که حتی با ویرایش بعد از عکاسی هم قابل اصلاح نیست. پس حتما قبل عکاسی لنز دوربین را تمیز کنید( حتی اگر چیزی ندارید با پارچه تیشرت خود تمیز کنید !)

۱۲ – از فوکوس دستی دوربین استفاده کنید

حتی اگر لنز های شما تمیز باشد، گاهی اوقات سوژه کاملا واضح در تصویر نخواهد بود، این به این دلیل است که فوکوس خودکار دوربین موبایل همیشه در جایی که می خواهید متمرکز نخواهد شد. برای اطمینان از این موضوع بهتر است از فوکوس دستی استفاده کنید.

از فوکوس دستی دوربین استفاده کنید

برای اینکار انگشت خود را بر روی تصویر سوژه روی صفحه موبایل لحظه ای قرار دهید تا بصورت خودکار دوربین بر روی سوژه متمرکز شود.

تنظیم فوکوس یکی از مهمترین نکات مربوط به عکاسی با موبایل می باشد و بسیار ساده بوده و بسیار بر کیفیت عکس تاثیر خواهد داشت.

 

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا